Het verhaal van een engagement: medewerker Arnaud

Arnaud is sinds 2018 gedetacheerde leerkracht voor ATD Quart Monde Jeunesse. Hij vertelt ons over zijn ervaring.

“Aanvankelijk was ik leerkracht en adjunct-directeur in een middelbare school in ‘s Gravenbrakel. Ik hou van mijn job, maar ik ontdek graag nieuwe horizonten en leer graag bij. Als leraar ben je erg begaan met je lessen en je leerlingen, maar helaas weet je niet veel over het leven van die jongeren en hun gezinssituatie. Dus toen ik de brochure “Onze ambities voor de school” las, was ik meteen overtuigd van de kracht van dit project. Het stelt leerkrachten in staat samen te werken met jongeren en gezinnen die in armoede leven, in een echt partnerschap, voor een school waar IEDEREEN slaagt. Een van mijn missies is om dit project voort te zetten.

Ik animeer ook een straatbibliotheek in de wijk Allée Verte in Jumet (Charleroi) samen met drie geweldige vrijwilligers. Het is nog een jonge straatbibliotheek maar er komt al veel volk naartoe. Onlangs zijn we met de kinderen en de ouders het industriële verleden van Jumet gaan verkennen.

Ik doe ook activiteiten met vrijwilligers en medestanders op scholen om leerlingen bewust te maken van de discriminatie waarmee mensen in armoede te maken krijgen en hun dagelijkse strijd voor waardigheid. De uitwisselingen zijn altijd zeer interessant. Een van mijn meest verrijkende ervaringen was dat ik de kans kreeg om met een jonge militant naar Bulgarije te gaan om deel te nemen aan een workshop over inclusief onderwijs. In de toekomst zou ik graag, samen met jongeren en gezinnen en medestanders van de Beweging, dieper ingaan op de kwestie van dialoog met scholen en in het bijzonder met het speciaal onderwijs. Welke goede praktijken moeten in scholen worden ingevoerd om ervoor te zorgen dat gezinnen en jongeren die met armoede en uitsluiting te kampen hebben, als echte partners in verandering worden erkend?”

0
    0
    Je winkelmand
    Your cart is emptyNaar vorige pagina