Onze campagne Waarheid of Fabel op kruissnelheid

Onze campagne ‘Waarheid of Fabel’ zoomt in op vooroordelen over mensen in armoede. We willen die vooroordelen zichtbaar maken, bespreekbaar maken en ze uiteindelijk ontkrachten. 2019 wordt het jaar waarin onze campagne op kruissnelheid komt.

Zichtbaar maken

Vooroordelen zijn van alle tijden. We hebben allemaal vooroordelen. Daar wringt het schoentje niet. Het echte probleem is dat we niet of nauwelijks stilstaan bij het feit dàt we vooroordelen hebben. En dus beseffen we onvoldoende dat die vooroordelen ons dagelijks denken en handelen beïnvloeden. Albert Einstein zei: “Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.” Die denkwijze over mensen in armoede, die willen we zichtbaar maken.

Bespreekbaar maken

Een probleem kan je pas oplossen als je het benoemt. Er rust een groot taboe op vooroordelen. Daar praten we niet over want ja, vooroordelen zijn slecht. Dus doen we maar alsof we ervoor immuun zijn. Zo vermijden we de confrontatie met onze eigen vooroordelen.

Jammer want zo raken we niet vooruit. We willen een open dialoog over onze vooroordelen. Niet om met het vingertje te zwaaien. Wel om te relativeren en te nuanceren. We willen het verhaal van de ‘andere kant’ laten zien en horen.

Ontkrachten

We geven betekenis aan wat we zien of horen. Dat doen we niet in het luchtledige, maar vanuit wie we zijn, onze voorgeschiedenis en vroegere ervaringen. Vaak nemen we onze interpretatie aan als de enige juiste. Die interpretatie gaat een eigen leven lijden. Halve waarheden worden zo leugens. “Oordeel niet over mij zolang je geen mijl in mijn schoenen hebt gewandeld.” geldt ook hier.

Daarom hebben we samengewerkt met wetenschappers uit verschillende onderzoeksdomeinen en met ervaringsdeskundigen in armoede.

 

De campagne

  1. BOEK

In samenwerking met uitgeverij EPO schrijven we een boek waarin we de lezer mee op stap nemen met mensen in armoede. Aan de hand van concrete verhalen zal duidelijk worden hoe onze vooroordelen het leven van mensen in armoede bemoeilijken.

  1. WEBSITE

Een website zal achtergrondinformatie geven als aanvulling en verdieping bij het boek. Bijdragen van onderzoekers met cijfers en analyses zullen er vrij toegankelijk zijn.

  1. MEDIA

In samenwerking met het communicatiebureau LDV United werken we aan een mediacampagne om het grote publiek te bereiken. Op een frisse en verrassende manier willen we in de huiskamer van de kijker onze boodschap brengen.

 

17 oktober 2019, Werelddag van Verzet tegen Armoede wordt het hoogtepunt  van de campagne.