ATD stond op 5 en 11 december in het teken van duurzaamheid

5 december: Guy van ATD was keynote speaker tijdens het colloquium: “naar een duurzame armoedebestrijding” van het jaarboek Armoede en Sociale Uitsluiting van de Universitaire Stichting voor Armoedebestrijding. 

11 december: ATD was aanwezig bij de voorstelling van het verslag “Duurzaamheid en Armoede” georganiseerd door het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting. Een ATD – delegatie nam deel aan de voorbereidende dialogen voor dit verslag. 

Beide dagen kon ATD haar visie over duurzaamheid en sociale uitsluiting uitspelen. Guy noemde het: duurzame ontwikkeling: ik stond erbij en ik keek ernaar?, verwijzend naar de machteloosheid van mensen in armoede als het gaat over duurzaamheid. En het verslag van het Steunpunt maakte duidelijk dat mensen in armoede de kleinste ecologische voetafdruk hebben.

Uit een artikel van De Morgen:

Mensen in armoede hebben vaak geen auto, kopen tweedehands, gaan niet op reis, en besparen hard op water en elektriciteit. Zo hard dat ze soms verdacht worden van sociale fraude omdat hun verbruik zo laag is. In totaal is de CO2-uitstoot door consumptie van de 10 procent armsten bij ons dan ook vier keer lager dan die van de 10 procent rijksten.

Het tegenstrijdige is dat ze niet kunnen meegenieten van de voordelen die klimaatmaatregelen met zich meebrengen, omdat die simpelweg te duur zijn: denk maar aan goed geïsoleerde woningen, duurzame elektrische toestellen of groene premies. Naast de winnaars, zijn mensen in armoede dus ook de eerste slachtoffers van de klimaatmaatregelen.

Die gedachte was ook Guy niet ontgaan tijdens zijn speech voor het Jaarboek.  De armsten dragen de eerste gevolgen van de klimaatopwarming, dit terwijl ze de beste ecologische voetafdruk hebben:

Omdat de lucht al zo vervuild is in Manilla is er enkele jaren geleden beslist dat op de even dagen alleen auto’s met bepaalde nummerplaten mogen rijden en op de oneven dagen de andere. Wie rijk genoeg is koopt daarom 2  auto’s met 2 verschillende soorten nummerplaten om toch maar elke dag te mogen rijden in de hoofdstad.