Je hebt de liefhebbers die vaak naar de opera gaan, je hebt mensen die er niet van houden, je hebt mensen die er nooit aan dachten een operagebouw binnen te stappen. ‘Een brug tussen twee werelden’ is een project van de Munt dat uitnodigt om het diepe water over te steken.
Daarna kan ik weer verder
‘Opera, dat zijn geen forse figuren, die op een stijve manier staan te zingen. Misschien was dat vroeger zo, maar de opera’s die ik zag waren heel levendig. Soms is het begin een beetje saai, te kalm, maar dan komt het echt op gang’, vertelt Huguette.
‘Het trekt me aan, ik luister graag naar klassieke muziek, al van toen ik klein was. Mijn vader speelde accordeon en een tante kon prachtig zingen en speelde piano. Het meest hou ik van Italiaanse opera’s, maar ook van Russische, zoals Yevgeni Onegin begin dit jaar. De taal hoef je niet te kennen, ik volg de vertalingen die geprojecteerd worden, en ik heb ook wel graag wat uitleg op voorhand. Soms blijft het verhaal me lang bij, vaak een liefdeshistorie. En soms maken de decors en het draaiende podium het meest indruk. Het ene moment zie je een huis met twee verdiepingen waar figuren door het raam leunen, en dan verschuift het en krijg je een prachtige tuin te zien. De muzikanten zie je niet, die zitten in de orkestbak. Zit je helemaal boven in het prachtige gebouw, dan zie je ze wel een beetje. Daar zit ik het liefst.
Van Oostende naar Brussel reizen voor een opera, dat is iets waar ik naar uitkijk, het zijn mijn mooiste momenten, dan vergeet ik mijn miserie en kan ik weer verder. Soms kunnen we nog met enkele mensen napraten, mensen die van elders komen en die ik anders nooit zou ontmoeten. Dan vind ik het echt geslaagd.’
Een koningin met het etiket bastaard
Lilliane en Felix gingen mee naar Bastarda, een opera over Queen Elisabeth I. Voor deze productie is extra ingezet op creatieve kostuums. Lilliane vond ze prachtig en was fan van de felle en levendige kleuren. Het was haar tweede bezoek. Haar eerste ervaring was eerder lauw maar nu is ze enthousiast en hoopt ze op een volgend bezoek.
Felix zag dat beslissingen niet altijd zo zuiver zijn als ze lijken. Elisabeth I diende de zaak van het protestantisme, maar de staatsveiligheid woog meer door dan religieuze redenen. Ook de invloed van het persoonlijke leven van de koningin trof Felix. Elisabeth was nog geen drie jaar oud toen haar moeder, Anna Boleyn, vemoord werd. Haar vader, Hendrik VIII had hier opdracht voor gegeven. Elisabeth werd nu een bastaard genoemd. In de opera wordt knap neergezet, met twee vertellers, hoe dat kind in haar een belangrijke rol bleef spelen in heel haar leven. Elisabeth had angst om gekwetst te worden, denkt Felix. Ze bleef ongehuwd, ze trok geliefden aan en stootte ze af en liet haar liefdesrivale Mary Stuart ter dood brengen, ook al was dat zogezegd omdat ze het volk opruide.
Felix kan niet genoeg herhalen hoe verheugd hij is dat hij samen met andere mensen de kans kreeg om aan deze operabezoeken deel te nemen.
Huguette, Lilliane, Felix
Tekst: M.T. Poppe
Lees meer over onze actie opera voor iedereen